Není mnoho značek slunečních brýlí, které obsadily v americké kultuře a historii tak legendární místo jako Ray-Ban .

Od prezidentů přes filmové a rockové hvězdy až po umělce a módní návrháře, budeme těžko hledat někoho, kdo by si nepamatoval, že by vlastnil (nebo alespoň chtěl vlastnit) pár těchto ikonických slunečních brýlí. Zatímco Ray-Ban je nyní možné vidět na nové generaci hollywoodských hvězd, slavné sluneční brýle měly mnohem praktičtější a skromnější začátek.

První sluneční brýle značky Ray-Ban, které byly vyrobeny v roce 1937 společností Bausch & Lomb, byly vytvořeny pro Americkou armádu, konkrétně americké letectvo. Americká armáda hledala nejen sluneční brýle na ochranu pilotů před škodlivými slunečními paprsky, ale také elegantní brýle pro každodenní nošení.

7. května 1937 si společnost Bausch & Lomb nechala oficiálně patentovat sluneční brýle Ray-Ban Aviator. První sluneční brýle s antireflexní čočkou a kovovým rámem byly extrémně lehké, vyrobené z pozlaceného kovu a opatřeny dvěma zelenými čočkami, které filtrovaly UV paprsky. Piloti amerického letectva si brýle okamžitě oblíbili a brýle získávají nesmrtelnou přezdívku „Aviator Glasses“ – název, který nyní zahrnuje všechny sluneční brýle s designem podobným originálu Ray-Ban. Ještě větší popularitu ale získávají brýle Ray-Ban Aviator během druhé světové války, kdy v nich byl generál Douglas MacArthur vyfotografován při sledování letadel přistávajících na pláži na Filipínách.

Popularita značky Ray-Ban klesla v sedmdesátých letech díky nastupující éře disko, která  přinesla extravagantnější modely a na trh vstoupili návrháři jako DiorYves St. Laurent. V polovině 70. let představil Ray-Ban řadu „disko“ inspirovaných slunečních brýlí, které ale nebyly nijak úspěšné. Oživení popularity této značky však na sebe nenechá dlouho čekat.

V roce 1980 se zdálo, že Ray-Ban je opět na počátku oživení. Jejich sluneční brýle se objevují ve filmu The Blues Brothers kde se ale příliš neukázaly, navzdory tomu, že hlavní protagonista  John Belushi je nosil téměř celý film (Belushi je vlastně odstraní jen jednou – když má Carrie Fisher  na něj namířený raketomet). V tomto roce se prodalo stále jen 18 000 párů brýlí této značky.

 

To vše se ale změnilo v roce 1982, kdy Ray-Ban podepsal smlouvu na 50 000 $ ročně za účelem propagace Ray-Ban ve filmu a televizních pořadech. V letech 1982 až 1987 se Ray-Ban podařilo umístit  své sluneční brýle ve více než 60 filmech a televizních pořadech. Investice se vyplatila, když Ray-Ban získal svůj první velký úspěch díky tomu, že Tom Cruise nosil Classic Wayfarer ve filmu Riskantní podnik z roku 1983. Ray-Ban byli najednou opět úspěšní a jejich Wayfarers se na skladě ani neohřály. V roce 1983 společnost prodala úžasných 360 000 párů slunečních brýlí. V nadcházejících letech se Ray-Ban objevuje v sérii hitů z 80. let, včetně Miami Vice , Moonlighting a The Breakfast Club . Tržby dosáhly 1,5 milionu. Ale Hollywood nebyl jediným místem, které Ray-Ban zaujal.

V osmdesátých letech byli Ray-BansRay-Ban Wayfarers vidět snad na všech od Madonny po Michaela Jacksona, Elvise Costella, Morrissey, The Ramones, Blondie’s Debbie Harry, členů U2 a dalších osobností jako Jack Nicholson a Vogue-Editor ( „Ďábel nosí Pradu“) Anna Wintour. Ray-Ban byl zpět na výsluní.

Nicméně v 90. letech Ray-Ban opět čelí propadu a do popředí se dostávají sluneční brýle výrobců jako například Oakley. Společnost se pokusila tento vývoj zvrátit aktualizací vzhledu rámu, prodeje ale opět poklesly. V roce 2007 proto Ray-Ban znovu představil původní design Ray-Ban Wayfarer, ale rozšířil nabídku nad rámec tradiční palety vzorů a barev, například vzory ve stylu kamufláž a barvy jako námořnická, bílá, tyrkysová, červená a modrá. Vytvořili také řadu vícebarevných rámů Wayfarer, které kombinovaly barvy jako zlatá na černé, bílá a černé a červená na želvovině.  Tato strategie zafungovala a zdálo se, že Ray-Ban a jejich Wayfarers na vás hleděli pokaždé, když jste otevřeli nějaký módní časopis. Po desetileté přestávce byl Ray-Ban opět v pohodě a dokonce i původní styl Aviator, dlouholetý model související s policisty a piloty, se začal objevovat i na celebritách. Když se oživení Ray-Ban ukázalo jako úspěšné, všimli si to i další designérští výrobci brýlí a pokusili se vydat své verze klasických Aviator a Wayfarer.

 

Zatímco styly přicházejí a odcházejí Ray-Ban nikdy nezmizí na dlouhou dobu.